lørdag den 3. august 2013

En god nats søvn – ja tak…!



Din nattesøvn har afgørende betydning for din effektivitet og dit velbefindende. Det ved du sikkert allerede alt for godt, hvis du har haft bare én søvnløs nat i dit liv. 

Da jeg underviste fuldtid som holdinstruktør, kunne førende søvneksperter nok få meget tid til at gå med at diskutere det helbredsmæssige i min søvnrytme. Ikke desto mindre virkede det for mig…!

En typisk gennemsnitsdag i Mickey Olivers liv som fuldtid holdinstruktør (og single);
Op og spise morgenmad kl. 05:15 og undervise fra 06:15 – 10:00. Hjem og spise frokost og sove til middag i ca. ½ time. Op og spise eftermiddagsmad kl. 14:30 og undervise fra 15:30 – 20:30. Hjem og spise sen aftensmad og forberede til næste dag. I seng når jeg blev træt – ca. kl. 01:00 (helt sikkert fordi min krop stadig var oppe og køre efter dagens træning). Der er kun ét at sige; Det virkede for mig i den periode…!

Dog vil jeg sige, at ændringen fra denne søvnrytme til den jeg har nu (som passer lidt bedre til livet som kæreste og bonusfar til 3) har været en udfordring. Enhver ændring kræver selvfølgelig tilpasningstid, så naturligvis gælder det også en søvnrytme. At skulle være træt ”allerede” kl. 23:00 var i starten en omvæltning for både krop og hoved, men som med alt andet, så virker vedholdenhed og det faktum, at målet helligede midlet…!

Det er rigtig mange kloge mennesker der udtaler, at man har brug for mellem seks og otte timers søvn hver nat. Gennemsnittet for en god nattesøvn ligger på syv og en halv time, men næsten hver tredje dansker sover faktisk under seks timer om natten.

Hvis du går og er træt i løbet af dagen, kan du i første omgang prøve at tælle, hvor mange timer du egentlig sover hver nat. Måske er det mindre, end du tror. 

Udover at få tilstrækkelig med nattesøvn, er der en række ting, du kan gøre for at forbedre din søvnkvalitet.

Her er 5 idéer til en dejlig nattesøvn.

1. Få et fast søvnmønster. Gå i seng og stå op på samme tidspunkt hver dag.
2. Luft ud i cirka 10 minutter i dit soveværelse, inden du lægger dig til at sove.
3. Dyrk ikke motion de sidste par timer, inden du går i seng. 
4. Sluk fjernsyn og computer mindst en time, inden du vil sove.

5. Tøm hovedet for tanker. Skriv dem ned og meditér 5-10 minutter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar