fredag den 16. august 2013

Life ...




Mit spørgsmål til folk der går med disse udfordringer i livet er som regel; ”Hvad er det værste der kan ske?”

”Jamen – kan man godt bare ringe nogen op uden et egentligt formål?” Spørgsmålet er, om du overhovedet kan lade være…! Hvis du er typen der virkelig kun ringer hvis der er et specifikt formål med opkaldet, så opdigt et – eller endnu bedre; Lad beskeden om at du savner vedkommende være det direkte formål.

”Jamen – hvad nu hvis vedkommende ikke kan mødes, eller endnu værre ikke VIL mødes?” Så har du 2 mulige succeskriterier. 1) I kan sammen via dialog og synkronisering af Jeres kalendere finde en dag I begge kan. 2) Du behøver ikke spekulere mere på det. Win/Win.

”Jamen – hvad nu hvis vedkommende slet ikke VIL forstå?” Så er jeg sikker på der er andre der vil – og ellers har jeg erfaret, at manglende forståelse ofte blot er en unødvendig blokade for videre udvikling og at accept langt hen af vejen virker lige så fint (Vi behøver jo ikke forstå alt…)

”Jamen – hvad nu hvis de andre synes det er irriterende at jeg spørger?” Al erfaring viser, at andre også sidder med samme tanker og spørgsmål, men ofte også lader sig blokere af samme overbevisning, så spørg du bare. Det er helt sikkert bedre at spørge og opnå forståelse for budskabet fra starten end halvvejs igennem…

”Jamen – hvad nu hvis jeg bliver opfattet som en negativ dukke?” Heldigvis findes der mange måder at udtrykke sig på, så ”Dét dér bryder jeg mig overhovedet ikke om” kan jo hurtigt blive til ”Egentlig meget sjovt at du gjorde det på den måde, for sådan havde jeg ikke lige tænkt på at det også kunne gøres. Jeg har nemlig altid meget bedre lide når det bliver gjort på min måde”

”Jamen – hvad nu hvis folk synes det er mærkeligt bare sådan at sige jeg godt kan lide det?” Spørgsmålet er nok nærmere; ”Hvad ønsker du at udstråle og hvad kan de andre lære af dig?”

”Jamen – hvad nu hvis jeg ikke får det?” Så er der igen 2 mulige succeskriterier. 1) Du får nej og er nu i åben dialog omkring hvad det vil kræve for at opnå et ja. 2) Du kan nu koncentrere dig om at finde noget andet (og måske endda endnu bedre).


”Jamen – hvad nu hvis det ikke er gengældt eller at vedkommende synes man siger det for meget?” Til det har jeg kun at sige;


Langt størstedelen af os gør alt for sjældent tanker til handling. Prøv det – hvad er det værste der kan ske? Eller endnu bedre; Hvad er det bedste der kan ske…!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar