mandag den 16. december 2013

Det sunde julemads alternativ

Julen er en syndig tid - og for mig er det ikke marcipan, nougat og konfekt der er svært at holde sig fra, for det kan jeg slet ikke li - men der i mod æbleskiver, chokolade, glogg, god vin og juleaften sukker(brune) kartofler ... piv!

Jeg spiser hverken svin, and eller gås (eller lam, kalv, ko eller andet kød) - kun Kylling og alt fisk og skaldyr. Jeg synes dog ikke at fisk hører sig juleaften til - og derfor har jeg i år lavet en alternativ juleret til mig (ja hele min familie får lov at smage den den 22 dec. hvor vi holder jul med min side af familien) - i går lavede jeg den til mig og Mickey - den skulle jo lige godkendes af manden i huset - og det blev den heldigvis. :O)

Jeg påtænker at lave følgende:

Hel kylling lang tids bagt i ovnen med æbler, appelsin og svedsker i bunden. Når jeg skriver langtids stege, så mener jeg 3 timer ved 150-160 grader i stegeso - det gør den super mør og lækker - og fuld af smag og saft. - til 8-10 personer laver jeg 2 hele kyllinger (store øko majs kyllinger)

 
Dertil ovnbagte rodfrugter og i dagens anledning kartofler (spiser ellers ikke stivelse) - bagt med krydderier - lidt timianstilke, olie og salt og peber (ca. 60 min ved. 180 grader - eller 75 ved 160 sammen med kyllingen)
Tilbehør bliver en RÅ rødkåls salat med appelsin, blandet nødder, spirre og kakifrugt - blandet (og rystet) med en hjemmelavet dressing af balsamico, honning, appelsin, olie og en anelse kanel - det smager himmelsk!!
 

 
Så sidder du der ude og synes den tunge sovs, svin og sukker kartofler er lige i overkanten af fed mad - ja så er det her et super lækkert alternativ - der stadig smager (og dufter) af jul ...
 
GLÆDELIG JUL - og VELBEKOMME ...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar