onsdag den 22. maj 2013

For tidlig (. . .) update


Mette laver squad challange – TJEK
Jeg laver situp/pushup challenge – TJEK
Vi laver begge 5 minutters planke challenge – TJEK
Vi laver begge 10 pushups fra håndstand challenge – TJEK

Planen var egentlig at komme med en samlet måneds-update på alle de challanges vi har gang i, men jeg føler simpelthen sådan en trang til at dele mine erfaringer her godt 2/3-dele igennem måneden. Af mange årsager, men egentlig mest for at give Jer der har kastet Jer ud i det ubekendte univers og hoppet med og Jer der stadig overvejer om det skal være – og om det overhovedet tjener andet formål end retten til at prale med at have gennemført.


Min 23-årige lillebror Jannick har som nævnt ladet sig motivere og inspirere og er hoppet med på Mettes squad challenge. Vi er i stort set daglig kontakt om hvordan det hele spænder af og vi er begge rørende enige om, at det bare er både fedt og motiverende at have én at dele det med. Samtidig kom han selv med sin egen udfordring til mig. Udfordringen går I al sin enkelthed ud på kropshævninger. At løfte sin egen kropsvægt ved at hæve sig op i armene. 

Challengen lyder på; 10 stk. Chin ups & 10 stk. Pull ups. Med ærlighed kommer man længst, så her er en  fra-hjertet-kommende indrømmelse; Af alle de challenges jeg har kastet mig ud i, er denne uden sammenligning den jeg er LÆNGST FRA at kunne gennemføre. Jeg vil starte med at rose mig selv (det må man nemlig godt) for at gå fra 103 kg. i december og til 96 kg. i skrivende stund og i samme åndedrag er det også lige præcis dét faktum der gør, at jeg simpelthen er for tung i r…. til at løfte mig op. 2/3 inde i måneden er jeg nået ”op på” 3 chin ups og 0 pull ups…! OMG. Så jeg har fundet mig en middelvej – nemlig en mellemting mellem de to. 

Jeg har valgt et armgangs-stativ, hvor jeg placerer hænderne parallelt med hinanden i stedet for i forlængelse af hinanden, hvilket teoretisk og fysiologisk skulle aktivere flest mulige muskler i ryg, arme og skuldermuskulatur og derfor gøre det ”lettere” eller i hvert fald mere overkommeligt. For mig gør det en forskel og jeg er nu oppe på 5 og jeg er MEGA øm i mine vinger og det føles GODT…!


Til gengæld går de andre forrygende…! Vores 10 pushups fra håndstand challenge er gennemført og endda med flying colours. Ikke nok med at vi har taget 10 pushups fra håndstand i bedste triceps-stil (med hænderne smalt, altså tæt på bænken), vi har også valgt at udvide den med 10 pushups fra bred håndstand (med hænderne ca. 10 cm. Bredere), så vi nu er oppe på 20 stk. YEEEEHAAAAA…! Mine 5 minutters planke challange er – i takt med at min situp/pushup challenge skrider fremad – stille og roligt blevet sat på stand-by…! Dette er for mig helt oki, da det primære lige nu hedder min situp/pushup challenge.

Jeg er nu nået til dag 22, hvilket betyder 145 situps og 35 pushups. Min indgangsvinkel var at lave både situps og pushups ud i ét så længe som overhovedet muligt. Det lykkedes mig at opretholde dette til og med dag 7 (65/15). Efter hviledagen på dag 9 splittede jeg mine 80/20 og i 2*40/10 og har gjort dette siden. I dag hed den 150/35m hvilket blev til 40/10 40/10 40/10 & 30/5 og det virker for mig. Faktisk virker det så meget for mig, at da jeg fastsatte antallet af hhv. situps og pushups var jeg overbevist om, at mine situps ville være det nemmeste at både overkomme og gennemføre, da jeg altid har haft en stærk core og mavetrænet ret så meget, ligesom jeg faktisk lidt ”frygtede” mine pushups, da al min træningserfaring viser at uden vedligeholdelse er det der jeg først bliver fysisk udfordret. 

Til min store overraskelse (læs; lettelse med en snært af storhedsvanvid) er mine pushups for mig overkommelige, hvorimod mine situps i dén grad er begyndt at brænde og mine hoftebøjer forsøger at fortælle mig, at det snart gerne vil lave noget andet end assistere mine abs. Inklusive de 2 hviledage er der nu blot 6 dage til at jeg har gennemført den månedlange challange og jeg tror på det – og hvor crazy det end lyder, så glæder jeg mig helt vildt til at runde denne forrygende måneds træning af med 200 situps og 50 pushups



Keep up the good work, everybody…!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar