fredag den 10. maj 2013

Pineda de Mar, Costa Brava, Spanien



I 2008 var jeg fast instruktør på Service & Co på aprilskolen, hvor jeg blandt andet stod for ”Active Natura” – en forhindringsbane oppe i træerne, designet til at flytte eleverne grænser. Efterfølgende talte vi om perception og hvordan man kan bruge ekstrem-oplevelser og den succes det er at overskride sine grænser i alle aspekter af livet. Virkelig en mindeværdig oplevelse som har efterladt skønne minder.

Mette & jeg har længe haft lyst til at stikke af mod sydligere himmelstrøg, hvor naturen faktisk forstår, at forår er lig med lun vind. Hvor skyfri himmel og sol er lig varme og ikke kulminerer i nattefrost… Derfor kontaktede jeg min gode veninde og adm. Direktør for Service & Co. da jeg nu efter 1 år uden job VIRKELIG er begyndt at savne at stå i en undervisningssituation og gøre en forskel for andre. Efter et (som altid) hyggeligt frokostmøde blev vi enige om, at mine kompetencer ville passe perfekt ind på aprilskolen. Jeg blev hyret som ekstern instruktør til at undervise indenfor 2 forskellige områder; Søndag skulle jeg holde et foredrag om præstationsangst og efterfølgende agere performance-coach på det guideshow, som eleverne i deres 5 grupper hver især skulle fremføre for hinanden. Mandag og tirsdag skulle jeg undervise eleverne i G-fit med 2 forskellige indgangsvinkler; Funktionel styrketræning & pulstræning.


Søndagen startede med mit foredrag omkring præstationsangst. Nu vil nogens tankegang statistisk set drifte en anelse og havne et – for andre – upassende sted, så lad mig med det samme korrigere og navigere de af Jer tilbage på rette spor, da det handler om præstationsangst i forbindelse med at stå på en scene og præstere foran andre. Selve foredraget varede 1½ time og omhandlede blandt andet forventningsafstemning – primært med sig selv. 

Hvilke forventninger har man til sig og vigtigst af alt; Er de realistiske i forhold til opgavens sværhedsgrad…! Er man typen der gerne vil have alt skal være perfekt, så kan man måske med fordel justere betydningen af perfekt, så den passer til opgaven man står overfor. Alternativt lave en mere simpel løsning, så det er ”lettere” at gøre det perfekt. Vi udfordrede ligeledes begrebet ”perfekt” for hvem er det der afgør om noget er perfekt…! Ydermere er begrebet ”perfekt” lige så relativt som alt andet, for igen handler det om forventninger på kryds og tværs. Dine forventninger til dig selv, dine forventninger til andres reaktion, dine forventninger til hvad du TROR andre forventer. 


Ultimativt endte det ud i, at når man fremfører noget for andre, så er der 3 mulige udfald; Det kan enten blive PERFEKT eller SJOVT eller i bedste fald BEGGE DELE…! Hvis det bliver PERFEKT er det jo bare super. Hvis det ikke bliver perfekt, så kan man altid grine af det og så bliver det SJOVT. Hvis det er meningen det skal være sjovt, så bliver det jo BEGGE DELE…!

Planeten Jorden er én stor legeplads og livet er én stor leg…! Mandag og tirsdag stod den på G-fit, som er en del af den fitness guiderne naturligvis også skal både lave, lære og lære at videregive…! Jeg kunne godt bare have givet dem en standart fitness pakke med standart træningsøvelser og standart pulsøvelser. Men nu har jeg aldrig rigtig været typen der gør noget som helst ”standart”, så jeg tænkte ud af boksen og besluttede mig for, at give dem noget de kunne bruge i deres kommende travle hverdag som guider. 

Funktionel træning kan udøves OVERALT og når man er ude som guider er adgangen til fitnesscentre i nogle tilfælde ringe og i andre tilfælde non-existent. Derfor ønskede jeg at give de kommende guider en mulighed for at holde sig i form ved de forhåndenværende omgivelser og redskaber. Derfor gik jeg på stranden hvor jeg fandt legepladsen og i løbet af få minutter var den omdannet til et udendørs træningsområde. Et underliggende motiv fra min side var også at lære eleverne at tænke ud af boksen og se mulighederne – for de er der…!

Dagen efter stod den på pulsdelen, hvor oplægget var følgende; Man kan ved én øvelse forbrænde 100 kcal på 1 min. Jeg lavede et cirkeltræningsbaseret program indeholdende 10 øvelser, og da de havde gennemført dem fik de dybereliggende mening med dagens træning. 

Uanset hvilken øvelse man laver kan man ALDRIG forbrænde 100 kcal hvis man udfører den i sin ”safezone”. Vil man op på 100 kcal må man ud over sin ”safezone” og give den ALT hvad den overhovedet kan trække i HELE minuttet. Selv her gives der ingen garantier, men chancen for at nå i mål er SÅ meget større og den tilfredsstillende følelse af at have givet ALT man har, er SÅ givende og belønnende i sig selv. Moralen er naturligvis, at denne tankegang ikke kun er forbeholdt en fysisk kraftpræstation, men derimod et tankesæt til ALLE livets opgaver. Hvis man udfører en opgave i sin ”safezone” bliver resultatet godt. Når man udfører en opgave udenfor sin ”safezone” og giver den ALT hvad den overhovedet kan trække i den periode opgaven løber over, bliver resultatet OUTSTANDING…!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar