tirsdag den 28. maj 2013

Hvad vejer mest; 1 kg. fedt eller 1 kg. muskler…?!?




”Må man godt træne tungt hvis man er pige” ”Bliver jeg kæmpe stor hvis jeg som pige træner tungt” ”Jeg vil virkelig bare gerne tabe mig, så måske tungt-træning ikke er så smart” ”Jeg gider bare heller ikke ligne den kvindelige udgave af Arnold Schwarzenegger” ”Min kusines søster var i mødregruppe med én der sagde…”

Som træningscoach og personlig træner har jeg tit hørt disse (og markant mange flere) udsagn, når en kvinde har taget beslutningen om at gøre noget godt for sig selv. Det sjove ved det er, at jeg har mere end fuld forståelse for disse tanker og bekymringer, for som de kloge siger, så tænker hjernen 90 % skeptisk og 10 % positivt. Med andre ord; For hver ”negativ” artikel man læser, skal man altså læse 10 positive. Den allerstørste udfordring er, når kvinden har været på nettet og selv søgt informationer – hvilket jeg da uanset hvad altid vil opfordre til – og dermed har læst både alle de gode råd og artikler, som desværre er blevet nedprioriteret eller i bedste fald ignoreret af alle de andre faretruende og til tider dommedags-agtige artikler der også florerer.

Til de af Jer, der gør Jer tanker om tungt-træning og falder indenfor kategorien 90 / 10, så jeg har været på nettet og finde et billede, som jeg synes illustrerer effekten af tungt-træning (eller træning med vægte / maskiner) ret så præcist. Min første tanke da jeg så billedet var; Billedmanipulation…! (Lidt 90 / 10 er man vel altid) Dernæst tænkte jeg, at uanset ægthed fortæller det jo ret så præcist, hvor meget forskellen på 1 kg. fedt og 1 kg. muskler betyder for kroppen. Jeg vil ikke trætte Jer med fagnørderi omkring hvorfor kroppen skal arbejde mere for at holde maskineriet i gang når vi snakker muskler vs. fedt og hvordan det så i høj grad sætter gang i din fedtforbrænding og dermed automatisk mindsker din fedtmængde i kroppen, eller hvor lidt overskydende kropsfedt rent faktisk gavner kroppen. Derimod kan du jo prøve dette; Stil dig foran spejlet og find de små fedtdepoter på din krop du gerne vil af med (OG JO – DET KAN DU VIST GODT, FOR DU GØR DET JO ALLEREDE – BEVIDST ELLER UDBEVIDST…) Forestil dig så, at de fedtdepoter enten var væk eller omdannet til muskler. Tag et af dine dansehåndtag og placér det rundt omkring på kroppen hvor du hellere vil have dem. Med andre ord;




Jeg har i min tid i fitnessbranchen mødt rigtig mange fantastisk mennesker og ser mig selv velsignet med så meget ekspertise og knowhow omkring mig. Vi er jo i bund og grund alle et produkt af den viden vi har fra andre og de oplevelser vi har haft i relation til andre, så tag det bedste og det der passer til dig og gør dig selv til en endnu bedre udgave af dig selv…!



Og så lige til det billede vi bare måtte have med ... fedt vs. muskel 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar