fredag den 7. juni 2013

Skinnebensbetændelse er en kælling…!



SKØNT med feedback og spørgsmål – tak! Det giver jo knægten her mulighed at udføre målrettet nørderi – og det kan han godt li´. På vores mail er der blandt andet kommet et spørgsmål omkring skinnebensbetændelse.

 Skinnebensbetændelse er - for at citere dem jeg har talt med om det tidligere - en kælling...! :-) Det svier og begrænser og der findes så vidt vides ingen decideret behandling af det. Nogle mener massage, andre mener ro. På et tidspunkt var det moderne at rådgive folk til at tage en kagerulle og "rulle" det væk. Jeg har ikke nogen dokumenteret helbredende behandling af det, men jeg har dog følgende erfaring:

For 3 år siden var der en pige på mit mave/balle/lår hold som vækkede min nysgerrighed, da hun havde sportstape bundet rundt om sit skinneben i et flot, symmetrisk mønster. Nørdet og nysgerrig som jeg jo er spurgte jeg til det og hun svarede, at hun tidligere havde døjet med netop skinnebensbetændelse og var blevet anbefalet følgende;


Man tager og måler fra lige under knæet og ned til anklen. Lad os antage for nemhedens skyld, at der er 30 cm. Herefter tager man sin sportstape og placerer 2 steder ned langs skinnebenet. Ved 10 cm og ved 20 cm. HUSK; Det skal støtte - ikke stramme. Efter 14 dage var det blevet så godt, at hun igen kunne løbe. Jeg har efterfølgende foreslået dette til 4 andre, som alle har haft positive resultater med denne "behandling". 

En lille tanke; Skinnebensbetændelse kommer ofte af overanstrengelse af skinnebenet, så jeg gætter på, at det spænder og er ømt når du vipper foden opad...!? Den samme bevægelse sker, når man løber op ad bakke, så i det omfang din løberute indeholder bakker kunne det måske være afhjælpende, at finde en mere vandret rute...!

God løbetur, god træning og god sommer…!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar