fredag den 21. juni 2013

Sundhedsmyter – you gotta love ´em

Tid til at lege; SANDT eller FALSK

Det er med et stort smil på læben og en klukkende fornemmelse i maven, at jeg skriver dette indlæg. I al min tid i branchen har der huseret myter på alle niveauer om alle de områder der om muligt – og til tider umuligt – kan presses ind i fitness-kategorien. En god ven af mig stillede mig et både relevant og (i min optik underholdende) spørgsmål omkring kost, hvilket fik mig til at tænke på alle de myter jeg i tidens løb er stødt på og her kommer lige 3 hurtige;

Feder mørk chokolade, gør mangel på søvn dig tyk og bliver du overvægtig, hvis du spiser inden aftensmad?
Få svarene på myterne her;



1. Mad inden sengetid feder ekstra meget 
Det betyder ikke så meget, hvornår du spiser på dagen. Det er kalorieregnskabet over længere tid, der betyder noget. Faktisk er der adskillige undersøgelser der påviser den positive effekt i forbindelse med vægttab, når man fordeler sin mængde af mad på den mest hensigtsmæssige måde i løbet af dagen, hvilket vil sige, at man meget gerne må indtage den sidste 1/6 del af sin mad ca. en time før sengetid – gerne i form af frugt, fuldkornsbrød (gerne LCHF inspireret) og yoghurt – for at opnå en højere natforbrænding.
Så det er en megamyte og dermed FALSK



2. Mangel på søvn gør dig overvægtig 
Dårlig søvn er oftest et symptom på langvarig stress. Når du sover lidt eller på underlige tidspunkter, har du også oftest en tendens til at spise på uregelmæssige tidspunkter – og det er som regel ikke sund kost, der bliver tilberedt sent om aftenen. Og slet ikke, hvis du mangler overskud på grund af for lidt søvn. Ydermere mener mange kloge hoveder, at når kroppe er i alarmberedskab (hvilket de siger den er når den er i søvnunderskud) så går den i stenaldertilstand og beskytter sig selv, hvilket den på tarveligste vis gør ved at lagde fedt. Hvor er evolutionen når man har mest brug for den…?
Så dermed kan man faktisk godt erklære denne myte for SANDT 



3. Mørk chokolade feder ikke 
Alt feder, hvis du spiser flere kalorier, end du forbrænder. BUM. Mørk chokolade med et højt kakaoindhold (mere end 70 pct.) indeholder sunde antioxidanter og fedtsyrer, der mætter godt. MEN det indeholder altså også store mængder sukker og fedt – og to små stykker mørk chokolade sniger sig hurtigt over 100 kcal., hvilket svarer til to æbler. I tilgift har jeg altid hørt, at mørk chokolade giver større bryster, hvilket teknisk set også er korrekt. Hvis man spiser tilstrækkeligt meget mørk chokolade skal det nok give større bryster – I må bare også påregne, at resten af kroppen vokser tilsvarende, så nyd det med måde. 

Så jeg erklærer hermed myten for FALSK


Ingen kommentarer:

Send en kommentar